Opintomatka Itävaltaan 4.–6.4.2019 – ilmoittaudu heti!

Matkan teemana muovijätteiden kierrätys

Jätehuoltoyhdistys ry järjestää yhdessä FinDera Consultingin kanssa muovijätteiden
kierrätysratkaisuihin keskittyvän tutustumismatkan Itävaltaan. Fokuksessa ovat muovijätteiden
lajittelu ja uudet kierrätysteknologiat.

Matka toteutetaan 4.- 6.4.2019. Matkan aikana tutustumme kiinnostaviin yrityksiin ja
lähtevien kotimaisten toimijoiden kanssa.

tilaisuus laajentaa omia näkemyksiä ja kontaktiverkostoja.

Matkaohjelma ja peruutusehdot

Huom! Ilmoitathan jo 7.2.2019 mennessä, jos olet halukas lähtemään mukaan. Matkan lopullinen hinta vahvistuu sen jälkeen, ja sitovat ilmoittautumiset ja vahvistus osallistumisesta matkaan tarvitaan 22.2.2019 mennessä.

Matkajärjestelyt

Matka tarjotaan räätälöitynä pakettiratkaisuna sisältäen lennot (Helsinki–Wien–Helsinki),
hotelliyöpymiset (3-4 tähden, 1hh), siirtymiset Itävallassa omalla bussilla, ohjelman sekä asiantuntijan
opastuksen ja tulkkauksen matkan aikana. Ruokailut omakustanteisesti lukuunottamatta Jätehuoltoyhdistyksen jäsenilleen tarjoamaa illallista.

Liittymälennot Helsinkiin/Helsingistä järjestetään tarvittaessa (erikseen ilmoitettava, lisähinta).
Matkaoppaana ja toteuttajana toimii ekonomi Martin Brandt, joka on työuransa aikana järjestänyt
suomalaisyrityksille, -kunnille sekä tutkimus- ja koulutusorganisaatioille lukuisia energia- ja
ympäristöratkaisuihin liittyviä opintomatkoja Saksaan.

Osallistumismaksu ja ilmoittautuminen

Osallistumismaksu tulee olemaan noin 1 120 euroa + alv 67,50 (24 %) /henkilö. Lopullinen hinta varmistuu osallistujamäärän mukaan – siksi alustavat mutta kohtuullisen varmat ilmoittautumiset ovat tarpeen 7.2. mennessä, minkä jälkeen osallistujille kerrotaan lopullinen hinta. Vahvistus osallistumisesta ja/tai sitovat ilmoittautumiset tarvitaan 22.2.2019 mennessäm ja matka laskutetaan ilmoittautumisajankohdan päätyttyä.

Matkalle mahtuu mukaan 15–25 henkilöä, ja paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä.

Ilmoittautumiset ottaa vastaan Jätehuoltoyhdistyksen sihteeri Hanna Tukiainen, sihteeri.jatehuoltoyhdistys@gmail.com

Lisätietoja antaa matkanjohtaja Martin Brandt, martin.brandt@findera.fi, puh. 050 336 3233

Circ Day Seminar 14.5.2019 Oulussa

Jätehuollon kevätpäivä on nyt Circ Day Seminar. Jätehuoltoyhdistys ry järjestää Circ Day Seminarin Industry Summitin yhteydessä  Oulun Teatterin Pikisalissa. Seminaarin moderaattorina toimii Johanna Alakerttula.

Ohjelma:

10.15 Kahvi ja verkostoitumista

Avaussanat
Risto Saarinen, Jätehuoltoyhdistys ry

10.40 Paperit uusiokäyttöön – keräyksen haasteet ja mahdollisuudet
Lauri Törrö, Flexo Nordic
11.00 Monilokerojärjestelmän avulla tehoa lajitteluun
Åsa Hedman, VTT
11.20 Rahoitusta ympäristöhankkeisiin
Tero Fordell, Fundu

At the main stage: Climate change challenge panel 11.45 – 12.15 (Eng)

Lounas ja verkostoitumista

13.00 Katsaus jätelainsäädännön tuleviin muutoksiin
Annukka Lagerstam, Asianajotoimisto Merkurius
13.30 Muovin uusiokäytön mahdollisuudet
Katri Päivärinta, Pöyry
13.50 Kiertotalous nyt ja tulevaisuudessa
Minna Pirilä, Ramboll
14.10 Kahvi ja verkostoitumista

At the main stage: AI and impacts on businesses and sustainable industries tbc, Inma Martinez, Deep Science Ventures 15.00 – 15.45 (Eng)

15.50 Uusia Innovaatioita jäteveden käsittelyyn
Jaakko Pellinen, Owatec
16.10 Biokaasua ja biolannoitteita paikallisesti
Kimmo Niskanen, Eneferm
16.30 Ravinteet kiertoon
Henri Laine, Redono
16.50 Yhteenveto
Johanna Alakerttula, JHY

Hallituksen kokoonpano 2019

Jätehuoltoyhdistys ry:n syyskokous pidettiin 3.10. Jätehuoltopäivien yhteydessä Hilton Helsinki Kalastajatorpalla. Kokouksessa vahvistettiin toimintasuunnitelma sekä tulo- ja menoarvio vuodelle 2019.

Vuonna 2019 järjestetään kevätkokous huhtikuussa ja Jätehuollon kevätpäivä Oulussa toukokuussa. Opintomatka järjestetään ostopalveluna. 33. valtakunnalliset Jätehuoltopäivät pidetään 2.–3.10.2019 Tampereella, Sokos Hotel Torni Tampereen tiloissa.

Vanhan hallituksen erovuoroisista varapuheenjohtaja Juha-Pekka Salmi, jäsen Juha Uuksulainen sekä varajäsen Johanna Krabbe olivat ilmoittaneet, etteivät ole enää käytettävissä uutta hallitusta valittaessa. Lisäksi puheenjohtaja Tuuli Myllymaa ilmoitti haluavansa erota hallituksesta.

Puheenjohtajaksi vuodeksi 2019 valittiin Risto Saarinen, joka tekee näin paluun Jätehuoltoyhdistyksen hallitukseen. Varapuheenjohtajaksi kaksivuotiskaudeksi 2019–2020 valittiin Johanna Alakerttula. Uusiksi jäseniksi hallitukseen valittiin Satu Estakari ja Eija Jokela, ja varajäseneksi Marko Printz. Lisäksi erovuoroisista valittiin Camilla Wiik hallituksen jäseneksi vuodeksi 2019 ja Mikko Ahokas varajäseneksi kaksivuotiskaudeksi 2019–20. Mika Horttanainen jatkaa hallituksen jäsenenä ja Hanna-Liisa Järvinen ja Nina Kokko varajäseninä. Toiminnantarkastajana jatkaa Antti Karlin ja varatoiminnantarkastajana Margaretha Wahlström.

Hallituksen kokoonpano 2019

Risto Saarinen, puheenjohtaja
Johanna Alakerttula, varapuheenjohtaja

Jäsenet:

Camilla Wiik (2019)
Satu Estakari (2019–2020)
Eija Jokela (2019–2020)
Mika Horttanainen (2018–2019)

Varajäsenet:

Mikko Ahokas (2019–2020)
Marko Prinz (2019–2020)
Hanna-Liisa Järvinen (2018–2019)
Nina Kokko (2018–2019)

Tarjouskilpailu JHY:n viestinnän hoitamiseksi ja kehittämiseksi

Jätehuoltoyhdistys ry järjestää tarjouskilpailun viestintänsä hoitamiseksi ja kehittämiseksi.

Hankinnan tavoitteena on löytää toimija tai toimijat tuottamaan yhdistyksen tiedottajan palvelut, joita ovat jäsenlehti sekä sähköiset ja muut viestintäpalvelut. Tavoitteena on laadukas ja asiantunteva sisältö, mahdollisimman laaja näkyvyys eri medioissa ja teknisesti mahdollisimman tehokkaat ja sujuvat järjestelmät ja järjestelyt yhdistyksen tavoitteiden toteuttamiseen.

Jätehuoltoyhdistys pyytää palveluntarjoajilta tarjousta yhdistyksen tiedottajan tehtävistä tämän tarjouspyynnön mukaisesti. Myös osatarjoukset ovat mahdollisia.

Virallinen tarjouspyyntö toimintaohjeineen on ladattavissa alta:

Tarjouspyyntö: JHY:n tiedotus

Tarjouspyyntöä koskeviin kysymyksiin on koostettu vastaukset ja ne voi pyytää lähettämällä sähköpostia otsikolla ”Jätehuoltoyhdistyksen tarjouspyyntö” osoitteeseen johanna.alakerttula@pirkanmaa.fi

Lähde mukaan Ecomondo-messuille 6.-8.11.2018

Italiassa, Riminissä vuosittain järjestettävät Ecomondo-messut ovat Välimeren alueen tärkein kiertotalouteen ja cleantechiin keskittyvä tapahtuma. Kansainvälinen tapahtuma tuo kaikki kiertotalouden sektorit yhteen. Näyttelypinta-alaa on 113 000 neliötä ja näytteilleasettajia 1 250. Samanaikaisesti Ecomondo-messujen kanssa pidetään Key Energy -messut, jotka keskittyvät uusiutuvaan energiaan ja energiatehokkuuteen.

Jäte- ja kiertotalousalan asiantuntijoille on yhteistyössä Jätehuoltoyhdistyksen kanssa räätälöity edullinen paketti, joka sisältää lennot Helsinki–Bologna–Helsinki, kahden yön hotellimajoituksen puolihoidolla (sisältää aamiaisen ja illallisen), kuljetukset lentokentältä hotellille ja päinvastoin sekä kuljetukset hotellilta messuille ja takaisin, pääsyliput messuille sekä yritysvierailun Riminin Waste-to-Energy-laitokselle. Lisäksi ryhmällemme järjestetään messujen puolesta lyhyt tervetuliais- ja esittelytilaisuus, minkä jälkeen aikaa on varattu vapaalle tutustumiselle messuihin.

6. marraskuuta

Lento Helsingistä Bolognaan
Tilauskuljetus hotelliin*
Yritysvierailu: Rimini Waste-to-Energy Plant
Vierailun jälkeen paluu hotellille. Illallinen hotellissa

(*lentoaikataulusta riippuen kuljetus voi olla kentältä hotellille tai suoraan vierailukohteeseen, jonka jälkeen kuljetus hotellille)

7. marraskuuta

Aamulla tilauskuljetus messuille.
Messujen tervetulotoivotus ja lyhyt esittely messuista.
Vapaata tutustumista messuihin
Paluu hotellille ja illallinen hotellissa

8.marraskuuta

Kuljetus Bolognan lentokentälle ja paluulento Suomeen

Matkan hinta on arviolta 620 euroa/henkilö. Lopullinen hinta selviää lentoja varattaessa viikolla 41, jolloin myös maksu erääntyy maksettavaksi. Matka toteutuu, jos osallistujia on 10 eri yrityksestä. Matkan peruuttamisessa noudatetaan lentoyhtiön ja hotellin peruutusehtoja.

Matka on messujen tarjoama tutustumismatka, ei ns. valmismatka. Adria Congrex (Rimini) hoitaa majoitus- ja lentovaraukset.

Sitovat ilmoittautumiset tarvitaan 8.lokakuuta 2018 mennessä ladattavan ohjelman mukana olevalla lomakkeella.

LATAA OHJELMA JA ILMOITTAUTUMISLOMAKE TÄSTÄ

Lisätietoja Päivi Korjonen – Italian Trade Connections E-mail: paivi.korjonen (at) italiantradeconnections.com p. 045 6386130

Tervetuloa syyskokoukseen

Jätehuoltoyhdistyksen syyskokous järjestetään keskiviikkona 3.10.2018 kello 17.30 Jätehuoltopäivien yhteydessä Hilton Helsinki Kalastajatorpalla Helsingissä. Kokouksessa käsitellään sääntömääräiset asiat, muun muassa toimintasuunnitelma vuodelle 2019 sekä valitaan uudet jäsenet hallitukseen erovuoroisten tilalle. Tervetuloa kokoukseen, vaikket osallistuisi Jätehuoltopäiville.

Esityslista:

1. kokouksen avaus
2. valitaan kokouksen puheenjohtaja, sihteeri, kaksi pöytäkirjantarkastajaa ja tarvittaessa kaksi ääntenlaskijaa

3. todetaan kokouksen laillisuus ja päätosvaltaisuus
4. hyväksytään kokouksen työjärjestys
5. vahvistetaan toimintasuunnitelma, tulo-ja menoarvio sekä jäsenmaksujen suuruudet seuraavalle kalenterivuodelle
6. valitaan hallituksen puheenjohtaja tai varapuheenjohtaja
sekä muut jäsenet ja varajäsenet erovuoroisten tilalle

7. valitaan toiminnantarkastaja, tilintarkastaja sekä varatoiminnantarkastaja ja
varatilintarkastaja
8. muut asiat
9. kokouksen päättäminen

Jätehuoltopäivien ohjelma julkaistu

Jätehuoltopäiven ohjelma on nyt julkaistu ja ilmoittautuminen avattu.  Tule kuulemaan, miten kiertotalous edistyy ja miten isoihin globaaleihin haasteisiin löytyy ratkaisuja!

Paljon esimerkkitapauksia, tiukkaa lakiasiaa, ekskursio Viikinmäen vedenpuhdistamolle ja kiinnostava tutkimusiltapäivä! Verkostoituminen ja keskustelu jatkuu yöhön asti ohjelmallisen illallisen merkeissä ja jatkuu seuraavana päivänä!

Teemat:

• Lainsäädäntö kiertotalouden asialla
  • Pienistä purosta suuria virtoja – tekoja kiertotalouden edistämiseksi
  • Isoja massoja – globaaleja haasteita
  • Tutkimus tukemassa kansallisen jätesuunnitelman tavoitteita
  • Anna Perho: Idioottien ympäröimänä

Ilmoittaudu 3.9. mennessä Early Bird -hinnalla.

Ohjelma ja lisätiedot: www.jatehuoltopaivat.fi

#Jätehuoltopäivät

Jätehuollon kevätpäivä Torniossa 10.–11.4.2018

Elämystehdas Lappari, Vesaisenkatu 1, Tornio

Jätehuoltoyhdistys järjestää yhteistyössä Pidä Lappi Siistinä ry:n, Digipoliksen ja Team Bothnian kanssa Jätehuollon kevätpäivän Tornion Panimon tiloissa. Tervetuloa!

Päivä alkaa Jätehuoltoyhdistyksen kevätkokouksella ja omakustanteisen lounaan jälkeen pureudutaan iltapäivän ajan mm. kestävään arkeen, teollisuuden energiansäästöön ja suljettuun jätevesikiertoon. Kuulemme myös Tornion panimon ympäristövastuullisuudesta ja yritysbrändistä sekä pääsemme panimoon ohjelmalliselle tutustumiskierrokselle.

Ilta jatkuu vielä yhdessä illallisen merkeissä, ja seuraavana aamuna vuorossa on vielä ekskursio, jolla tutustumme Outokummun terästehtaaseen ja Jäänmurtaja Sampoon. Tapahtuma päättyy noin kello 13.

Tiistai 10.4.

13.00 Lounasbuffet (omakustanteinen), 8,90 €
14.00 JHY:n kevätkokous ravintolan kabinetissa.
(Jäsenille vapaa pääsy kokoukseen)

Ohjelman juontaa Kaj Kostiander, Tornion Panimon johtaja

Seminaarin avaus
Jukka Kujala, Team Bothnia

15.20 Onko kestävä arki mahdollinen – suomalaisten motiivit
Markus Terho, Sitra
16.00 Teolliset energia- ja vesiratkaisut
Olavi Raunio, Adven
16.30 Jätteenlajittelukeskus Ouluun
Saara Drees, Oulun Energia
17.00 Kahvitauko
17.20 Yhteistyökumppaneiden esittelyt
18.00 Panimokierrokset, olutjooga, tasting
20.00 Ohjelmallinen illallinen

Keskiviikko 11.4.

Ekskursio

Outokummun terästehdas ja Jäänmurtaja Sampo
Bussikuljetukset lähtevät Lapparilta kello 9.00, paluu myös rautatieasemalle ja lentokentälle. Tilaisuus päättyy noin kello 13.

Huom! Etelästä pääset helpoimmin Tornioon lentämällä Ouluun ja jatkamalla sieltä bussilla määränpäähän.

Osallistumismaksu on 150€/ henkilö. Ilmoittautumiset ja lisätiedot: mikko.ahokas@macon.fi

Tulostettava ohjelma

JätePlus 1/2018 on ilmestynyt

JHY:n jäsen: Tarkkaile postiasi, sillä painotuore JätePlus saapuu pian kotiisi tai työpaikallesi – riippuen siitä, kumpaan osoitteeseen olet sen tilannut. Voit kuitenkin halutessasi tutustua sen verkko– tai näköisversioon jo nyt.

Tallenna

Opintomatka Saksaan ja Hollantiin 24.–26.5.

Muutama paikka vielä vapaana!

Jätehuoltoyhdistys ry järjestää yhdessä FinDera Consultingin kanssa kiertotalousratkaisuihin ja -keskuksiin keskittyvän tutustumismatkan Saksaan ja Hollantiin.  Fokuksessa ovat kiertotalouskeskusten konseptit, alueelliset yhteistyökuviot, materiaalien prosessit, hyödynnetyt teknologiat sekä vuorovaikutteisuus.

Matkan aikana tutustumme kiinnostaviin yrityksiin ja asiantuntijoihin, joilta kuulemme uusista tehokkaista toimintatavoista ja teknologioista sekä haasteista ja mahdollisuuksista. Samalla verkostoidumme sekä kansainvälisten että matkalle lähtevien kotimaisten toimijoiden kanssa. Matkan painopiste on tutustuminen käytännönläheisiin malliesimerkkeihin. Matka on mainio tilaisuus laajentaa omia näkemyksiä ja kontaktiverkostoja.

Osallistumismaksu on arviolta noin 1 200 euroa (sis. alv) – lopullinen hinta varmistuu osallistujamäärän mukaan. Matkalle mahtuu maksimissaan 25 henkilöä. Jos olet kiinnostunut osallistumaan, varaa paikkasi heti. Muutama paikka on vielä vapaana! Sitovat ilmoittautumiset tarvitaan mahdollisimman pian osoitteella sihteeri.jatehuoltoyhdistys@gmail.com. Lisätietoja myös matkanjohtaja Martin Brandtilta, martin.brandt@findera.fi.

Matkaohjelma