BLOGI: Jätehuollon osaajien luvattu maa

Suomalainen jätealan ammattilainen voi kertoa olevansa alansa kansainvälinen huippuosaaja: meillä kun on yksi maailman parhaista jätehuoltojärjestelmistä. Muistatko sinä kehua työtäsi ja alan koulutuksia, kun kohtaat tulevaisuuttaan pohtivia nuoria? He ovat meidän tulevia kollegoitamme, joita tarvitsemme alalle kipeästi.

Koulut alkavat pian ja keväällä kovasti ahkeroineet lukiolaiset ja muut innokkaat opiskelijat suuntaavat ajatuksiaan jo tiiviisti kohti opintoja. Osalla alkaa aivan uusi elämä uudella paikkakunnalla, kun taas monet palaavat vielä takaisin tutulle koulun penkille syventämään aiempina vuosina oppimaansa.

Jätehuoltoala tarjoaa kiinnostavia ammatillisia haasteita, joista monet opintopolkuaan valitsevat ovat vielä tietämättömiä. Alamme on ratkaisemassa ongelmia, jotka huolettavat nuoria: miten yhteisen pallomme resursseja säästetään myös tuleville sukupolville. Jätealalle kouluttautuminen on siis oikeastaan trendikästä!

Jätehuollossa toimii paljon eri koulutuksen saaneita ammattilaisia, mutta mitkä tutkinnot ja koulutukset valmentavat erityisesti tälle alalle? Ainakin seuraavat koulutusohjelmat ja ammatit nousevat esille jätehuoltosektorin ammattilaisista puhuttaessa.

Jätehuollon osaajaksi voi kouluttautua monissa yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa ympäristötekniikan ja -teknologian koulutusohjelmissa. Koulutus yhdistää eri ympäristöalan opintoja ja antaa hyvät perustiedot mm. ilmastonmuutoksesta, jäte-, vesi- ja energiahuollosta, ympäristö- ja yhdyskuntasuunnittelusta sekä ympäristölainsäädännöstä.

Moni korkeakoulu on integroinut jätehuoltoon liittyviä elementtejä myös kiertotalousopetukseen. Lisäksi esimerkiksi Suomen ympäristöopisto SYKLI:ssä alkaa taas syksyllä jätehuollon koulutusohjelma sekä ympäristöalan ammattitutkinto jätelaitoksille.

Yleisopinnot antavat hyvän pohjan alan ammattia varten, mutta toisinaan tarvitaan myös täydentävää koulutusta. Siksi jätelaitokset tarjoavat koulutusta, neuvontaa sekä opastusta, ja myös yksityiset jätealan toimijat järjestävät yleistä koulutusta ja yrityksen tarpeiden mukaan räätälöityjä koulutustilaisuuksia.

Kaikilla jätehuollossa toimivilla ei toki ole aina pohjakoulutusta juuri jätehuoltoon liittyen, sillä ala työllistää suuren kirjon eri alan ammattilaisia insinööreistä ja digiosaajista aina taloushallinnon ja viestinnän ammattilaisiin.

Jätehuollon ehkä näkyvimpiä työntekijöitä ovat jäteautojen kuljettajat, joita pihapiirien lapset seuraavat ihaillen. Tähän ammattiin vaaditaan yleensä kuljettajan ammattipätevyys ja ajokokemusta. Logistiikka on yksi jätehuollon kulmakivistä, ja logistiikan ammattitutkintoa voi opiskella mm. ammattiopistoissa. Kuljetuspuolen työtä on alallamme aina tarjolla!

Vaikka meillä onkin vielä matkaa todelliseen suljettujen materiaalikiertojen maailmaan, niin pidän suomalaista jätesektorin osaamista yhtenä maailman parhaista. Kiitos siitä kuuluu kaikille niille toimijoille, jotka opetusta, neuvontaa ja koulutusta täällä tarjoavat.

Houkutellaan yhdessä alallemme nuoria, alanvaihtajia ja opiskelijoita!

Johanna Alakerttula
hallituksen jäsen

_________________________________________________________________________

Ilmoittautuminen vuoden 2019 Jätehuoltopäiville on auki.  Tule mukaan keskustelemaan ja kohtaamaan muita kentän ammattilaisia! Tapahtuma järjestetään 2.-3.10.2019 Tampereen Sokos Hotel Tornissa.

Tutustu ohjelmaan ja ilmoittaudu 2.9. mennessä early bird -hintaan.

HUOM! Jätehuoltoyhdistys tarjoaa 15 yhdistyksen opiskelijajäsenelle ilmaisen osallistumisen Jätehuoltopäiville. Ota yhteyttä sihteeri.jatehuoltoyhdistys@gmail.com.

BLOGI: Hiilineutraali jätehuolto – kustannuksia vai kilpailuetua?

Vaatimus hiilineutraaliudesta koskee myös jätehuoltoa. On ryhdyttävä toimeen, mutta yhtälö ei ole aivan yksinkertainen. Millä keinoin vastuunsa kantava jätehuollon toimija vähentää päästöjä – ja perustelee asiakkaalle, kun tästä koituu uusia kustannuksia?

Jätehuolto on monien yritysten, julkisten toimijoiden ja ammattiryhmien muodostama verkostomainen toimijakenttä. Tässä joukossa meidän kaikkien ammattilaisten teoilla on merkitystä jätehuollon tehokkuuteen ja päästöjen muodostumiseen. Voimme siis kaikki olla osaltamme vaikuttamassa siihen, milloin jätehuollosta tulee hiilineutraalia.
Ratkaisu ei tule olemaan yksinkertainen eikä muutos tapahdu heti, mutta voimme edistää asiaa monella tasolla.

Ensimmäiseksi mieleeni tulee tarkastella kaiken alkulähdettä. Jätteen ei pidä olla itsestäänselvyys, sillä syntymätön jäte on päästötön jäte. Kuluttamisen vähentäminen vähentää myös jätemäärää ja hiilidioksidipäästöjä tehokkaasti. Vastuullinen jätehuollon toimija on asiakkaalle aito kumppani ja auttaa jätteen vähentämisessä. Väitän, että neuvonnassa on vielä petrattavaa, vaikka paljon onkin jo tehty.

Päästöt saadaan tehokkaaseen laskuun myös tavaroiden uudelleenkäytöllä. Klassinen uudelleenkäyttöesimerkki on kirpputorit ja second hand -myynti. Tarpeettoman tavaran välittäminen eteenpäin on tänä päivänä entistä helpompaa. Erilaisia mobiilisovelluksia nousee pintaan kuin sieniä sateella. Tämän hetken mielenkiintoisimpiin kuuluu norjalainen Fjong, jonka kautta kuluttajat vuokraavat vaatekaappiaan muille. Ehkä tällaisia sovelluksia voisi kutsua myös ennaltaehkäiseväksi jätehuolloksi?

Perinteinen jätehuolto kerää ja kierrättää jätteet silloin kun tavaraa ei voi käyttää uudelleen. Jätettä syntyy väistämättä ja sitä on myös pakko kerätä ja käsitellä. Hiilineutraali jätelogistiikka tarkoittaa toiminnan tehostamista esimerkiksi parempien reittien avulla. Tekoäly on väline, joka auttaa monimutkaisen kokonaisuuden hallintaa. Tekoäly ja digitalisaatio tunkevat myös jätehuoltoon. Hyvä näin!

Jätteiden keräyskaluston uudistaminen vähentää hiilidioksidipäästöjä. Ensi vuonna Helsingissä kokeillaan sähköllä käyvää jätepakkaria. Monella paikkakunnalla on jo nyt käytössä biokaasulla kulkevia jäteautoja. Ensi askelia on otettu ainakin Oulussa, Jyväskylässä, Kouvolassa ja Tampereella. Tästä on suunta vain eteenpäin. Uskon, että nämä kokeilut ovat vasta alkusoittoa.

Mutta entä alun kysymys? Jos asiakkaan jätemäärä vähenee, eikö myös jätehuollon laskun tulisi olla pienempi? Ei välttämättä. Vastuullisuus ja hiilineutraalius ovat kilpailuvaltteja myös jätehuollossa. Hiilineutraaliuden tavoittelu voi näkyä myös asiakkaan laskussa. Tämä täytyy vain osata perustella ja kertoa avoimesti.

Vastuullinen jätehuollon toimija ottaa käyttöönsä hiilineutraalia teknologiaa ja tekoälyä. Muita vaihtoehtoja ei enää ole. Vastuullinen jätehuollon asiakas puolestaan vaatii palveluntuottajalta hiilineutraalia toimintatapaa – mutta ei pyydä tätä kaikkea ilmaiseksi.

Camilla Wiik
hallituksen jäsen
Jätehuoltoyhdistys

________________________________________________________________________________________

Ilmoittautuminen vuoden 2019 Jätehuoltopäiville on avautunut.  Tule mukaan keskustelemaan ja kohtaamaan muita kentän ammattilaisia! Tapahtuma järjestetään 2.-3.10.2019 Tampereen Sokos Hotel Tornissa. Tutustu ohjelmaan ja ilmoittaudu 2.9. mennessä early bird -hintaan.

BLOGI: Vouhkataan yhdyskuntajätteestä

Me kuluttajat tuotamme valtakunnan jätevirrasta noin kaksi prosenttia. Tämä on erityisesti jätehuoltoalalla hyvin tunnettu fakta. Miksi yhdyskuntajätteestä sitten keskustellaan niin paljon? Eikö ennemminkin pitäisi puhua niistä tonnimääristä, joita muodostuu kaivannaisteollisuudessa, prosessiteollisuudessa ja rakennustoiminnassa?

Ehkä näinkin, mutta vielä emme voi kuitata yhdyskuntajätettä hoidetuksi yhteiseltä työlistaltamme. Tarkastellaanpa asiaa hieman tarkemmin.

Euroopan parlamenttiin valittiin taas uudet mepit säätämään direktiivejä ja asetuksia. Heihin kohdistuu paljon paineita ja odotuksia ympäristöasioihin liittyen. Meitä edustavilla mepeillä on kaikki avaimet käsissään myös jäteasioissa, ja he pitävät yhdyskuntajätettä ”erityisessä suojeluksessaan”.  Mepit säätävät yhdyskuntajätteelle kierrätystavoitteita – siis niitä, joihin me emme Suomessa ole vielä yltäneet.

Olisiko tässä tarpeeksi perustetta vouhkaamiselle?

Yhdyskuntajäte on kodeissa ja yrityksissä syntyvää materiaa, jolle ei enää ole käyttöä. Siis kelvotonta materiaa, jota alkemiassa kutsuttiin hyödyttömäksi jätteeksi – latinaksi caput mortuum.  Mutta onko yhdyskuntajäte sittenkään käyttökelvotonta?

Yhdyskuntajäte sisältää paljon sellaista, joka voidaan vielä hyödyntää materiaalina. Kun näin tehdään, korvataan neitseellisiä luonnonvaroja ja vähennetään kasvihuonekaasujen muodostumista.  Kaatopaikalle sijoittaminen on tästä näkövinkkelistä katsoen vihoviimeinen konsti.

Yhdyskuntajätteen polttaminen energiaksi fossiilisten polttoaineiden sijaan ei herätä enää niin vahvoja tunteita kuin kymmenisen vuotta sitten. Kuitenkin kotitaloudet ja yritykset toivovat lisää mahdollisuuksia lajitteluun. Päänvaivaa aiheuttavat erityisesti muovi, ruokajäte ja elinkaaren päässä olevat tekstiilit. On ymmärrettävää, että ihmiset haluavat tehdä osansa.

Päivittäin avaan keittiössä roskiksen oven ja sujautan johonkin siellä olevista pöntöistä muovia, biojätettä, kartonkia tai muuta yhdyskuntajätettä.  Silloin on kai selvää, että ymmärrän jotain kiertotaloudesta.

Ymmärrän jotain myös teollisuuden tuhansista ja tuhansista jätetonneista. Tämä ei kuitenkaan vaikuta omaan kierrätysintooni tai saa minua ylenkatsomaan kanssakulkijoiden intoa yhdyskuntajätteeseen. Kierrätysasteen nostamisessa riittää hommaa meille kaikille.

Risto Saarinen
Jätehuoltoyhdistys

MVR (Mechanical Vapour Recompression)

MVR (Mechanical Vapour Recompression) -tekniikkaan perustuva haihdutuslaitteistomme on rakennettu siirrettävään merikonttiin. MVR-haihduttimissa höyry kompressoidaan puhaltimella tai kompressorilla korkeampaan lämpötilaan ja paineeseen. Tätä kompressoitua höyryä käytetään energianlähteenä suorahöyryn asemesta. MVR-tekniikan ansiosta energiankulutuksessa säästetään suorahöyryyn verrattuna jopa 95 %. MVR-haihdutinta käyttävän teollista jätevettä käsittelevän laitoksen normaali energiankulutus on 10- 15 Wh/kg vettä, ja joissakin tapauksissa vielä vähäisempi.

Pulsed Corona Discharge (PCD)

PCD-vedenpuhdistusmenetelmä perustuu sähköpurkaukseen (pulsed corona discharge), joka muodostaa vesipisaroiden pinnalle hydroksyyliradikaaleja (OH), happiatomeja (O) ja otsonia (O3). Nämä molekyylit ja atomit tunnetaan voimakkaina hapettimina, jotka reagoivat helposti veden epäpuhtauksien kanssa. Uusi PCD-puhdistuslaitteisto on vähintään kolme kertaa energiatehokkaampi kuin muut kehittyneet hapetusmenetelmät. Hapettumisen seurauksena orgaaniset aineet kuten humusaineet, torjunta-aineet, lääkejäämät, steroidit ja hormonit hajoavat kokonaan vedeksi ja hiilidioksidiksi tai muuttuvat vähemmän haitallisiksi aineiksi. Epäorgaaniset aineet kuten metallit puolestaan muuttuvat hapettumisen seurauksena veteen liukenemattomaksi, jolloin ne on helppo poistaa vedestä suodattamalla tai saostamalla. Hapettaminen vähentää tehokkaasti myös vedessä eläviä mikrobeja.

SHS-kuivuri

SHS-kuivurin tekniikka perustuu tulistetun höyryn (SHS, Superheated steam) käyttöön kuivauksessa. Tulistetulla höyryllä lämmitetään kuivattava neste tai liete kiehumispisteeseen, jolloin tuotteesta saadaan haihtumaan vettä. Menetelmä eroaa suorailmakuivurista siinä, että kuumennettu ilma ei ole suorassa kontaktissa kuivattavaan lietteeseen, vaan lämpö siirretään lämmönvaihtimella kuivurissa kiertävään höyryyn. Lopputuote on hygieenistä, rakeista ja helposti käsiteltävää.