Tuotteen kierrätettävyys ratkaistaan suunnittelupöydällä

Pelkkä materiaalivalinta ei takaa, että valmis tuote on helposti kierrätettävä ja että materiaalit jatkavat matkaansa vielä sittenkin, kun tuote tulee tiensä päähän. Tuotteen kierrätettävyys heikentyy oleellisesti, jos siihen liitetään valmistusvaiheessa kierrätykseen kelpaamattomia osia.

Suunnittelu on avainasemassa, kun siirrymme lineaarisesta taloudesta kohti kiertotaloutta. On arvioitu että jopa yli 80% tuotteen ympäristövaikutuksesta ratkaistaan jo suunnitteluvaiheessa. Stena Recyclingin palvelu ”Design for Recycling” kuvastaa hyvin mistä on kyse – tuotteet tulee suunnitella kierrätettäviksi.

Jatkossa tuotteiden elinkaari ei voi olla: raakamateriaali – tuotanto – kulutus – jäte, vaan yhä useammin: kierrätetty materiaali – tuotanto – kulutus – kierrätys – kierrätetty materiaali.

Nykykulutustahtiimme tarvitsemme 1.75 maapalloa täyttämään vuosittaisen kulutuksemme tarpeet. Ja mikäli kaikki kuluttaisivat kuten me suomalaiset, tarvitsisimme lähes 4 maapalloa. Kulutamme siis enemmän kuin mikä on maapallon rajoissa kestävää. Mitä nopeammin hylkäämme lineaarisen talouden, sen parempi!

Vasemmanpuoleisessa mutterissa muovi ja metalli ovat irroitettavissa toisistaan käsin. Oikeanpuoleisessa osat on valettu yhteen. Tämä vaikeuttaa tuotteen kierrättämistä.

Materiaalivalinta on tärkeä osa suunnitteluprosessia, mutta mitä muuta tuote tarvitsee ollakseen toimiva ja kierrätettävä? Kestävän tuotteen suunnittelijan tulee miettiä esimerkiksi, miten eri materiaalit liitetään toisiinsa ja mitkä ovat eri materiaalien kierrätysprosessit.

Kuvassa olevat siipimutterit kertovat hyvin yksinkertaisesti, mitä tarkoitan tuotteen kierrätettävyydellä. Mutterit on tehty samoista materiaaleista, mutta vain toinen on helposti kierrätettävä. Vasemmanpuoleisessa materiaalit voi irrottaa toisistaan ja osat voi kierrättää erikseen.

Vuoteen 2050 teräksen kysyntä arvioidaan kasvavan 2,3 kertaiseksi nykyisestä, muovin 4,2 kertaiseksi, alumiinin 3,4 kertaiseksi ja sementin 1,7 kertaiseksi. Siipimutterillakin on merkitystä, vaikka ajattelun muutosta tarvitaankin isossa mittakaavassa.

Joten suunnataan yhdessä kohti kestävää tulevaisuutta. Suunnitellaan tuotteet kierrätettäviksi, käytetään tuotteita vastuullisesti, kehitetään vielä parempia kierrätysprosesseja ja käytetään kierrätettyjä materiaaleja uusiin tuotteisiin. Siirrytään lineaarisesta taloudesta kohti kiertotaloutta ripeästi!

Haluaisitko kirjoittaa blogin tälle paikalle? Liity Jätehuoltoyhdistyksen yhteisöjäseneksi vuodelle 2020 ja ota yhteyttä tiedotus@jatehuoltoyhdistys.fi.